
de audi r8 werd in 2007 uitgebracht dus hij bestaat al 10 jaar. Het Duitse merk audi bestond al wel langer. Daar zijn de auto's wel in ontwikkeld.
Eerste generatie (2007-2015)[bewerken]
Audi R8AlgemeenMerkAudi
TypeR8Productiejaren2007-2015Koetswerkstijl
Verwant
OntwerperWalter de'SilvaTechnischLayout
M4-layout (middenmotor, vierwielaandrijving)
- v: 235 / 40 ZR 18 Y
- a: 285 / 35 ZR 18 Y
MatenAfmetingen (L×B×H)4,431 x 1,904 x 1,249 mWielbasis2.649 mmTankinhoud75 LPortaal Auto
De Audi R8 werd in 2007 geïntroduceerd als 4.2 FSI quattro met een V8-motor, wat tot 2009 het enige model bleef. In 2009 kwam de krachtigere 5.2 FSI quattro versie op de markt die een V10-motor heeft.
De R8 heeft standaard quattro vierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een van Lamborghini afkomstige Viscokoppeling in plaats van Audi's gebruikelijke quattro-systeem. Het chassis is opgebouwd uit aluminium genaamd Audi spaceframe (ASF). Een techniek die al eerder gebruikt werd bij de Audi A2 en A8. Tevens heeft de R8 Audi Magnetic Ride, een adaptief schokdempersysteem.
Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 15% van de onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo waaronder de optionele R-tronic transmissie. De Europese Audi R8 is tevens het eerste voertuig waarvan de koplampen geheel uit leds bestaan. Ook kan de R8 optioneel besteld worden met het Bang & Olufsen Sound System, zoals bij andere duurdere modellen van Audi ook mogelijk is.
R8 4.2 FSI quattro[bewerken]
De Audi R8 4.2 FSI quattro heeft een 4,2-liter V8 FSI-motor die 420 pk bij 7.800 tpm en een koppel van 430 Nm bij 4.500 tpm levert en tevens gebruikt werd in de Audi RS4 B7. De motor heeft een maximum toerental van 8.250 tpm en is voorzien van directe benzine inspuiting hetgeen een hoge compressieverhouding mogelijk maakt. De V8 heeft 4 kleppen per cilinder die bediend worden door twee dubbele bovenliggende nokkenassen met variabele kleptiming. Voor de R8 is de motor voorzien van dry-sump smering. In 2011 werd de V8 verbeterd en leverde nu 430 pk, terwijl het koppel gelijk bleef.
De R8 4.2 FSI doet over een standaard sprint van 0 tot 100 km/u 4,6 seconden, en heeft een topsnelheid van 301 km/u.
R8 5.2 FSI quattro[bewerken]
Er werd al verwacht dat Audi het motorprogramma van de R8 gaat uitbreiden met de 5.2 V10 FSI, die gebaseerd is op de V10 van de Lamborghini Gallardo en ook terug te vinden is in de Audi S6 en S8. Ook is er getest met een biturbo V10-motor op de Nürburgring. Dit studiemodel is echter verloren gegaan toen er brand uitbrak in de wagen.
Op 9 december 2008 is de R8 5.2 FSI quattro gepresenteerd en op de North American International Auto Show in januari was de auto voor het publiek te zien. De verkoop startte het tweede kwartaal van 2009.
De R8 5.2 FSI heeft een 5,2-liter V10 FSI-motor die gebruikt wordt in de R8 GT3. De motor heeft 525 pk (386 kW) bij 8000 tpm en een koppel van 530 Nm bij 6500 tpm. Hiermee sprint de R8 5.2 FSI in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 316 km/u. Verder heeft de V10 een specifiek vermogen van 100,9 pk per liter en is in staat om 8.700 tpm te draaien. Het basismodel weegt 1.620 kg en hoeft slechts 3,09 kg per pk voort te bewegen. De auto heeft net als de R8 4.2 FSI standaard quattro vierwielaandrijving en is optioneel met R tronic leverbaar.
Ook heeft de R8 5.2 FSI een aantal uiterlijke wijzigingen ondergaan ten opzichte van de R8 4.2 FSI zoals een nieuwe chromen grille, gelakte luchtinlaten, een nieuwe diffuser en twee ovale uitlaatpijpen. Daarnaast is de auto standaard voorzien van volledige led-verlichting wat bij de R8 met V8 een optie is. Elke koplamp is voorzien van 54 leds die zorgen voor het grootlicht, knipperlicht en dagrijverlichting.
R8 GT[bewerken]
Op 1 mei 2010 presenteerde Audi een lichter en krachtiger exemplaar van de R8 met V10-motor, de R8 GT. Deze versie is bijna 100 kg lichter en heeft 35 pk meer dan de normale R8 5.2 FSI. De R8 GT heeft een maximumvermogen van 560 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 540 Nm bij 6.500 tpm. De gewichtsbesparing werd onder meer bereikt door het gebruik van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en kunststoffen. Hierdoor wordt een sprint van 0 naar 100 km/u mogelijk in 3,6 seconden en kan een topsnelheid van 320 km/u bereikt worden. Uiterlijke wijzigingen omvatten een vaste achterspoiler en kleine aanpassingen die de luchtstroom bevorderen. De R8 GT wordt in een gelimiteerde oplage van 333 stuks geleverd.
De R8 GT reed op 19 november 2010 in een test een ronde Nordschleife in 7.34 minuten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb